Reklama sposobem na kryzys

Reklama sposobem na kryzys

Od pewnego czasu w telewizji ekonomiści ostrzegają przed kryzysem w Polsce, który zakończy się najwcześniej w drugiej połowie 2013 roku. Nie wiem na jakiej podstawie ekonomiści prognozują kryzys, ale powtarzanie o tym w TV może skutkować większą ostrożnością wśród przedsiębiorców, a za tym idzie mniejsza ilość zleceń, mniejsza ilość sprzedaży, mniej potencjalnych klientów, a także zwolnienia z pracy. Sposobem na kryzys może okazać się reklama, o której będzie ten artykuł.

Reklama sposobem na kryzys  z tym hasłem spotkałem się kilka razy głównie w Internecie i postanowiłem bardziej się przyjrzeć temu tematowi. Z zebranych informacji potwierdzam fakt, iż reklamowanie swojej działalności po za kryzysem jest potrzebne, ale  w kryzysie należy się reklamować aby nie czekać aż klient sam zapuka tylko wyjść klientowi naprzeciw, a nawet walczyć o niego po przez reklamę. Obecnie uważam, że nie ma jako takiego kryzysu ale dużo przedsiębiorstw ostrożnie wydaje lub inwestuje środki własne np. nie zleca innym firmom wykonania usług z obawy przed prognozowanym kryzysem i po prostu oszczędza. Takie postępowanie jest rozsądne w każdej firmie, ale masowe ograniczanie wydatków zatrzymuje tzw. efekt domino, który działa na zasadzie firma zleca firmie czyli np. firma produkcyjna A przyjmuje zlecenie od firmy B z kolei ta firma zleca potrzebne im usługi firmie C i w ten sposób firmy utrzymują się dzięki wzajemnej współpracy tworząc nazywane przez mnie koło płynności ekonomicznych. Oczywiście wpływem na kryzys może mieć wiele czynników występujących na świecie oddziałowujących na nasz kraj.

KryzysKryzys jedni go nie odczuwają, a drudzy narzekają na brak klientów i właśnie w tym momencie powinny ruszyć reklamy prezentujące dany produkt lub usługę. Jako, że jestem grafikiem komputerowym działającym głównie w branży reklamowej udzielę pewnych rad związanych z reklamą. Najtańszym sposobem na reklamę jest baner lub billboard, który można powiesić na murze, płocie lub planszach, które można spotkać najczęściej na drogach wjazdowych do miejscowości lub w ruchliwym miejscu blisko centrum. Koszt wykonania projektu banera lub billboardu jest stosunkowo nie drogi a koszt wydruku rozsądny, oczywiście czasami trzeba doliczyć koszt wywieszenia takiej reklamy, który ustalany jest indywidualnie. Miejscem do wywieszenia może być prywatna posesja przy ruchliwej drodze na płocie lub murze z wcześniejszą zgodą właściciela i dogadaniem ceny za wywieszenie u niego reklamy. Reklamę można też wywiesić na specjalnych tablicach billboard w zasadzie wszędzie tam gdzie punkt widokowy reklamy będzie miał szerokie grono odbiorców. Po wywieszeniu reklamy na początku nie ma co się spodziewać sporej kolejki klientów, ale często przechodzące lub przejeżdżające samochodem osoby chcąc nie chcąc będą widzieć reklamę i gdy będą potrzebować danego produktu czy usługi podświadomie przypomną sobie baner, który wisi przy pewnej ulicy i mijali go wiele razy. Reklama ma za zadanie zdobywać klientów, ale także wyrabiać sobie markę i pozycję na rynku np. jeśli ktoś prowadzi sprzedaż hurtową, która jest narażona na konkurencję w swoim mieście to przez skuteczną reklamę może zostać liderem sprzedaży w swoim regionie zostawiając konkurencję w tyle.

okJak wykonać skuteczną reklamę lub zaplanować kampanię reklamową? W dużej mierze reklama to jest projekt graficzny przedstawiony na tzw. mediach np. baner, billboard itp. Projekt reklamy wykonuje grafik komputerowy z wcześniejszymi ustaleniami zleceniodawcy dopasowując projekt do potrzeb reklamy i dostosowując do konkretnych odbiorców np. jeśli reklamujemy sok marchewkowy to odbiorcą są głownie dzieci i dla nich jest przygotowywany projekt. Kampania reklamowa to zbiór spójnie wyglądających materiałów promocyjno-reklamowych, które wiążą się z dużym kosztem przygotowawczym tj. plan kampanii na odpowiedni przekaz lub hasła reklamowe oraz przygotowywanie reklamy na odpowiednie nośniki np. wcześniej wspomniane media lub projekty reklam do gazet i czasopism, a także banery wyświetlające się na witrynach Internetowych, projekty katalogów produktów, ulotek, plakatów, spotów reklamowych na telebim itd. Jak wcześniej wspomniałem kampanie reklamowe wiążą się z dużym kosztem przez zaplanowanie kampanii i zaprojektowanie plus koszt wydruku i czasu emisji reklamy w przeznaczonym miejscu. Projektami i kampaniami reklamowymi zajmuje się agencja reklamowa, która często udostępnia miejsca reklamowe w atrakcyjnych cenach, kampanię reklamową może też przygotować studio graficzne planując i projektując całą kampanie dbając o potrzeby swojego klienta i wizualną część reklamy, która ma przyciągać lub być rozpoznawana jako marka stosując metody brandingu.

Ważną rzeczą wśród reklamy jest identyfikacja wizualna firmy, która składa się z logo firmy i spójnych materiałów promocyjno-reklamowych. Potencjalni klienci będą traktować firmę poważniej i uznawać ją za profesjonalną gdy zobaczą dobrze przygotowaną wizytówkę lub spójnie dobrane kolory lub elementy w materiałach reklamowych, które w połączeniu dają identyfikacje wizualną budującą wizerunek i markę firmy, którą łatwiej potem rozpoznać na ulicznych reklamach. Do podstawowych identyfikacji wizualnych zalicza się wizytówki,  papier i koperta firmowa, nadruki na płytach CD/DVD, reklama na pojazdach firmowych, które graficznie wyglądają podobnie jedynie są dostosowane do odpowiedniej formy przekazu i identyfikacji wizualnej. Zadbanie o unikatową identyfikację wizualną swojej firmy może skutecznie wyróżnić firmę na tle konkurencji.

Na koniec dodam, że w świecie dzisiejszego Internetu każda firma powinna mieć stronę Internetową nawet stronę wizytówkę ponieważ dużo osób wyszukuje usług lub produktów przez Internet dlatego strona wizytówka prezentująca działalność i usługi firmy z danymi kontaktowymi lub mapką dojazdu to w dzisiejszych czasach podstawa. Ciekawostką jest to, że strony Internetowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko a nawet przeczytałem kiedyś, że Polska ma najwięcej stron Internetowych w Europie, a zliczone to jest przez ilość rejestrowanych domen z końcówką .pl osobiście nie potrafię tego zweryfikować więc piszę to jako ciekawostka.

Przedstawiłem swoje analizy i informacje na temat reklamy i jakie może przynieść korzyści korzystając z jednej reklamy, całej kampanii reklamowej lub identyfikacji wizualnej dla firmy. Reklama w kryzysie jest potrzebna więc jeśli potrzebujesz fachowej porady lub projektu graficznego na reklamę zapraszam do współpracy KONTAK

Rynek reklamy w Polsce i USA: Gdy podczas kryzysu w 2009 roku w USA rynek reklamowy spadł to w Polsce notowaliśmy wzrost!
Warto przeczytać o tym artykuł: Rynek reklamy w Polsce i USA. 4 proste wykresy

Ilustracje artykułu pochodzą z serwisu fotolia.pl

Udostępnij na Social Media: