Ile kosztuje reklama?

Ile kosztuje reklama?

Reklama w każdej formie od projektu do emisji w dowolnym miejscu i w wyznaczonym czasie nie jest tania przez co wiele osób i firm chcących dotrzeć do klientów po przez reklamę narzeka na kolosalne ceny agencji reklamowych. Jak projektuje się grafikę reklamową i w jakich mediach reklamowych występuje i dlaczego koszty reklamowe są takie drogie? Na te pytania postaram się odpowiedzieć.


Projektowanie grafiki reklamowej - stawka godzinowa

Zacznijmy od stworzenia samej reklamy, którą projektuje grafik komputerowy, a dokładnie zaczniemy od momentu przyjęcia zlecenia dowolnej reklamy i ustaleniu z klientem specyfikacji projektu i zapoznania się z usługą lub produktem, który będzie reklamowany, już na samym początku jest poświęcany czas na to aby zebrać ważne informacje aby wykonać jak najlepszy projekt dla klienta. Dla projektowania przeliczany jest szacunkowy poświęcony czas na dany projekt, a koszt tego waha się od 30 do 50 zł netto za godzine, czasami niektóre materiały reklamowe mają stałe ceny i zależą od ilości nanoszenia późniejszych zmian.
Ktoś teraz pomyśli, ale drogo chciałbym tyle zarabiać!
Przeważnie reklamę wykonuję agencja reklamowa lub studio graficzne, które się w tym specjalizuje i ma doświadczenie, a w godzinę swojej pracy mają wliczone koszty prowadzenia działalności bez różnicy czy jest to wieloosobowa firma czy jednoosobowa działalność. Zawsze trzeba uwzględnić koszty prowadzenia firmy tj. bezsensowne według mnie składki ZUS bo sam lepiej zagospodarowałbym swoimi składkami oraz koszty prowadzenia księgowości, rachunki za telefon czy Internet i koszty zużywających się materiałów biurowych, a czasem koszt aktualizacji oprogramowania czy zakupu sprzętu do pracy projektanta graficznego aby świadczyć swoje usługi projektowania reklamy jak najlepiej przecież. Wszystkie te koszty kształtują jakąś stawkę godzinową, która pokrywa te koszty plus to co chcemy zarobić bez przypominania o obowiązkowych podatkach dochodowych. Cena za godzinę pracy zależy dużo od pazerności, ja nie jestem pazerny lecz cenię swój czas i na pewno nie wykonam czegoś za połowę ceny skoro zrobię to nie gorzej niż ktoś inny i nie pracuję poniżej swoich kosztów! Tyle jeśli chodzi o orientacyjną wycenę projektowania przewidując z doświadczenia czas na to poświęcony. Do kosztów projektowania należy doliczyć zakup zdjęć z serwisów typu fotolia.pl, depositphotos.pl czy innych podobnych, a także zakup niestandardowych czcionek bo one też odgrywają dużą rolę w projektach reklamowych.
Pewnie ktoś powie: co mnie obchodzą Twoje składki ZUS, podatki, koszty za telefon itd., ale nikt nie widzi że wychodzę na przeciw klientom i to ja wykonuję długie rozmowy telefoniczne na swój koszt etc. tylko po to aby świadczyć usługę jak najlepiej wraz z profesjonalnymi narzędziami do pracy.
Szczerze chciałbym, żeby wszystkie pieniądze jakie wpływają od moich klientów lądowały w mojej kieszeni, ale niestety trzeba ponosić powyższe koszty bo przecież nawet jako jednoosobowa firma mam podstawowe zobowiązania wobec ZUS czy US.


Media reklamowe i emisja reklam

media cloudKażdy projekt grafiki reklamowej ma jakieś przeznaczenie na konkretne media reklamowe, może to być ulotka, gazetka, baner, bilboard, moduł reklamowy do gazety lokalnej czy krajowej. Dlatego gdy mamy już gotowy projekt graficzny należy go wydrukować, nie ważne czy to ulotka plakat czy baner. Przy tej formie reklamy należy wybrać jakość papieru ustalić nakład i ponieść koszty druku, które są różne w zależności od rodzaju papieru i uszlachetnienia. W przypadku ulotek należy je roznieść i wiążę się to z kosztem tzw. Kolportażu czyli wynajęciem osoby, która rozniesie materiały reklamowe. W przypadku plakatów lub reklamy wielkoformatowej typu baner, bilboard czy tablic reklamowych należy zapłacić za czas wywieszenia danej reklamy w danym miejscu. Można na własnym prywatnym terenie wywiesić lub u dobrego znajomego na płocie. Ważne aby reklama znajdowała się w ruchliwym miejscu przy dużych skupiskach ludzi. Im lepsza lokalizacja tym droższe koszty emisji reklamy u właścicieli takich miejsc reklamowych. Czasami koszty wywieszenia reklamy na 1 miesiąc sięgają kilku tysięcy, miałem kiedyś przyjemność tworzenia ulotek reklamowych oferujących takie miejsca reklamowe i zaskoczył mnie ich koszt emisji.Znów nasuwa się pytanie, dlaczego to tyle kosztuje?Reklama jest dźwignią handlu i bez niej nie da się pozyskać klientów. Przytoczę ten cytat: “Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt po za nami nie wie, co robimy”. Reklama pracuje na Twój zysk więc teoretycznie nie może być tania, nad reklamą pracuje nie jedna osoba. Pieniądz robi pieniądz i trzeba o tym pamiętać. W firmach gdzie są działy marketingowe planuje się wydatki na reklamę i promocje firmy kontrolując w ten sposób rozpoznawalność marki i reklamę swoich usług czy produktów. Zawsze dobrym trikiem marketingowym są promocje, które przyciągają klienta. Przeważnie koszt produktu końcowego ma wliczone koszty reklamy, które się zwracają jeśli jest wykonana dobra reklama i zaprezentowana w odpowiednich mediach reklamowych gdzie dociera do dużej liczby potencjalnych klientów. Dla małych firm zalecam ulotki, foldery reklamowe i banery, a dla pozostałych wszelkiego rodzaju gadżety i materiały reklamowe, które pozytywnie wpływają na rozpoznawalność marki i jej promocję oraz pełne kampanie reklamowe, o których odrobinę poniżej.

 

Kampania reklamowa

Jest to dość obszerny temat gdzie stosuję się przeróżne metody i media reklamowe aby przeprowadzić całą zaplanowaną kampanię. Trochę pisałem o tym TUTAJ. Kampanie reklamową należy starannie zaplanować, a najlepszym trikiem jest zatrudnienie do reklamy modeli lub celebrytów, opłacenie sesji zdjęciowej dla potrzeb reklamowych i połowa sukcesu zagwarantowana bo przecież gdy w reklamie występuje ktoś znany lepiej nasza reklama jest zauważana i zapamiętana. Kampanie reklamowe to trochę osobny temat, ale należy o nich wspomnieć w tym artykule. Koszty kampanii są różne w zależności od skali np. Ilości projektów graficznych, rodzajów mediów reklamowych i ilości miejsc i czasu emisji. Duże kampanie krajowe pochłaniają dużo pieniędzy, a i te regionalne też nie parę złotych.

 

Moje podsumowanie

Ostateczna moja odpowiedź dlaczego reklama tyle kosztuje jest taka, że reklama zdobywa dla Ciebie klientów, dzięki którym Twoja firma zarabia pieniądze bo bez reklamy nikt nie będzie wiedział, że masz firmę i świadczysz swoje usługi lub sprzedajesz jakiś produkt. To projektant graficzny pracuje na Twój sukces i dla Ciebie aby Twoja firma miała klientów, a skuteczna reklama potem pracuje dla Ciebie. Polecam nieskromnie siebie i moje studio graficzne do realizacji materiałów reklamowych. Często gęsto klienci mylnie myślą, że jeżeli już decydują się płacić za projekt to oczekują mega wypasu, a białe tło to puste tło, za które nie będą płacić. Czasem wyeksponowanie danego produktu wymaga prostoty, a nawet prostej elegancji dlatego powstają białe tła, które też są elementem projektu. Projektowałem różnego rodzaju reklamy czasami bardzo proste, za które uczciwie wziąłem małe pieniądze bo klient miał mały budżet i też mało czasu poświęciłem na projekt, nie naciągam klientów i nie jestem chciwy. Jednak dobra reklama wymaga przemyślenia i czasu dlatego w niskiej cenie nie otrzymamy nic dobrego. Jeśli chodzi o zdjęcia do wykorzystania w reklamie, które można pobrać z darmowych zasobów Internetu to niestety rzadko znajdziemy coś odpowiedniego do projektowanej reklamy. Dobra reklama to dobre materiały źródłowe i kreatywność projektanta, dlatego doceń poświęcony czas grafika jego doświadczenie w reklamie i pomysły wykorzystane specjalnie dla Twojego projektu. Czasami to co Tobie się nie podoba może przyciągnąć Twoich klientów, reklamy nie robisz dla siebie tylko dla docelowej grupy odbiorców. To przez brak zrozumienia i nie wiedzę powstał ten wpis na blogu aby z mojego punktu widzenia przekazać proces tworzenia reklamy i koszty z tym związane.

 

Aktualizacja 12-09-2023:
Napisałem zupełnie nowy artykuł, który kontynuuje temat poruszany w powyższym wpisie. Nowy wpis skupia się na analizie kosztów związanych z usługami projektanta graficznego i dostarcza cennych informacji na temat czynników wpływających na różnice w cenach oraz sposobów zarządzania budżetem projektu. W przeciwieństwie do poprzedniego wpisu, nowy artykuł szczegółowo omawia kluczowe aspekty, które kształtują koszty projektów graficznych, pomagając lepiej zrozumieć, dlaczego ceny mogą się różnić i jak efektywnie zarządzać finansami podczas tworzenia projektów graficznych.
Przeczytaj artykuł pod adresem: Czynniki wpływające na cenę usług projektowania graficznego

 

Udostępnij na Social Media: